tirsdag den 31. januar 2012

På besøg hos Great Coffee

I går besøgte jeg den nyåbnede Great Coffee i Aarhus og sikke en oplevelse for en kaffe novice som mig selv. 
Jeg fik en snak med Søren Stiller Markussen (indehaver) om stedet og fik smagt kaffe brygget på forskellige metoder. Søren er ikke bare Danmarks bedste (2010) men en af VERDENS bedste baristaer, så det var spændende at møde ham. 
Listen af projekter som Søren står bag er lang, men resume kan læses her
I dette indlæg vil jeg fremhæve selve stedet, Great Coffee, som er placeret i Klostergade 32 H(baggården) Aarhus C.  

Lokalet som er i ren fabriks-stil...meget cool synes jeg...
Lokalet er fabriks-agtigt råt og du kan både smage på kaffe, købe kaffeblends og se de forskellige brygmetoder. Det er meningen, at der på sigt skal være siddepladser, så man kan nyde sin kaffe derinde. 

Espressomaskine.....gad godt vi havde plads til den derhjemme....



Min cafe latte som var blevet lavet på den flotte espressomaskine. Den smagte skønt!

Der er meget at se (og lære) hos Great Coffee og Søren fortæller gerne. Han fortæller også at han ikke kun henvender sig til professionelle, men også til "Hr. og Fru. Danmark" som ikke nødvendigvis har den store viden om kaffe og brygningsmetoder....

Kafferister....
Den kaffe, som Søren er med til at udvikle, er prisvindende og er blevet anvendt ved VM for baristaer. Det siger noget om, hvilken særlig kvalitet kaffen er af. Kaffen kan du købe i Great Coffee :-)

Her er et udvalg af den kaffe man kan købe. Øverst på hylden ses Syphon bryggeren...

Jeg blev meget facineret af Syphon kaffebryggeren. En meget populær brygningsmetode i Japan, som nu har fundet vej til Aarhus.
Brygningen giver en "ren" smag af kaffe uden bitterhed. Jeg synes det var en stor oplevelse at smage, når man er vant til den traditionelle stempelkande kaffe. Det skal bare prøves! Syphon-bryggeren er kommet højt på min ønskeliste. 

Syphon bryggeren....min nye forelskelse...

Søren demonstrerer hvordan den virker....
 God kaffe behøver ikke tage lang tid at brygge....

Sidst, men ikke mindst, så udbyder Søren kurser både for den uerfarne og professionelle barista. Jeg synes det kunne være interessant, at komme med på sådan et og blive endnu klogere på kaffe-kunsten. 
Wow, sikke en dag.....spændende og udbytterigt!
Kan kun anbefale alle jer kaffe-interesseret, at slå et smut forbi Great Coffee og blive inspireret. 
Det er helt sikkert et besøg værd, hvis du er nysgerrig og glad for kaffe som jeg :-)

4 kommentarer:

  1. Takker for de rosende ord....glæder mig til at se dig til kaffe igen:-)

    SvarSlet
  2. Hej,
    Dejligt, med en blog der anmelder caféer! - Great Coffee, er et super godt sted! - Med en fantastisk kaffe!

    God weekend
    Rune
    Kaffeblogger
    www.cafezinho.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Rune :) Nu er jeg jo ikke barista, så jeg prøver at anmelde hele oplevelsen sammen med kaffen.
      Jeg synes også Great Coffee er virkelig godt. Håber Søren gør noget mere ud af kaffe to-go konceptet, da kaffen virkelig er lækker...

      Slet
  3. Hej hej,

    Ja, det kunne da være super spændende, at gøre noget ved kaffe to-go...
    Men det er ikke det vigtigst det burde jo være kaffe oplevelsen! Og, at sælge den gode kop kaffe:) - Som Søren jo er super god til, at lave!

    Appros den gode café, så mangler du jo
    Kaffe og Co på Trøjborg, samt Altura i Graven... 2 rigtig gode steder for en lækker kop kaffe!

    SvarSlet