mandag den 30. december 2013

Hvid chokolademousse med hindbærkugler


Så kom jeg endelig i køkkenet igen. Jeg synes lige I skal have opskriften på denne skønne chokolademousse inden vi går ind i det nye år.
Det er den vi skal have til dessert i morgen. 
Jeg synes den smager skønt og det pynter rigtig flot med de røde hindbærkugler. Der er appelsinsaft i moussen som gør, at den ikke er så tung som hvid chokolademousse kan være.
Både hindbærkugler og mousse er lavet på under 2 timer (dog skal moussen stå på køl ca. 6 timer inden servering), så den er rigtig nem. Jeg kan varmt anbefale dig at komme i køkkenet og lave denne skønne chokolademousse.

Opskriften er set hos Copenhagencakes.

Hvid chokolademousse med appelsin og kugler af hindbærsauce (ca. 6 portioner)

  • 100 g hvid chokolade
  • 75 g flormelis
  • 4 past. æggeblommer 
  • 1 dl. appelsinsaft 
  • 2 tsk revet appelsinskal (økologisk)
  • 3 dl fløde
  1. Smelt chokoladen over vandbad og stil til den afkøling
  2. Pisk æggeblommer og flormelis hvid. 
  3. Den afkølede chokolade røres i æggeblandingen sammen med appelsinskal. Herefter røres appelsinsaften i blandingen. 
  4. Så piskes fløden til flødeskum og den vendes nænsomt i chokoladeblandingen. 
  5. Fordel moussen i portionsglas og stil den på køl i min. 6 timer. Den kan med fordel laves dagen inden.

Hindbærkugler
  • 200 g hindbær
  • 1 dl sukker
  • 1 spsk. citronsaft
  • 1/2 husblas
  • Iskold smagsneutral olie (jeg brugte vindruekerneolie)
  1. Hindbær, sukker og citronsaft koges til sauce i ca. 10 min. Husblasen sættes i blød i koldt vand. 
  2. Når hindbærmassen er færdig med at kogen, presses saften igennem en sigte og husblasen vrides tør for vand og tilsættes den varme saft.
  3. Fyld en sprøjtepose, pipette eller lignende med hindbærsaucen og dryp små dråber ned i den kolde olie. Hindbærsaucen danner nu små kugler og de skal stå på køl i min. 10 minutter. 
  4. Si kuglerne fra olien og de er nu klar til at pynte ovenpå chokolademoussen. 


1 kommentar: