søndag den 24. juni 2012

Iskage med hvid chokolade parfait



Jeg lavede denne iskage i fredags til en hyggeaften med mine kollegaer. Den var virkelig god og på trods af at opskriften skulle passe til 10 pers, så fik vi 7 piger da udryddet den alligevel :)
.
Jeg fandt denne opskrift, som jeg har klippet ud af et dameblad for laaang tid siden. Kan desværre ikke se hvilket blad det er og hvem der har lavet opskriften.
Jeg gengiver den her på siden og jeg har ikke ændret i den undervejs.

Jeg har dog pyntet med meget frugt ovenpå og det synes jeg passer rigtig godt til den søde iskage. Jeg tror også hindbær eller blåbær kunne være rigtig godt. Jeg valgte jordbær, da jeg fandt nogle danske jordbær i Netto....de skulle lige smages:)
Synes bestemt, at I skulle prøve at lave iskagen. Den eneste ulempe er, at den smelter temmelig hurtigt, så tag den ikke ud af fryseren, før den skal serveres.
God fornøjelse!

Iskage med hvid chokolade parfait (til ca. 10 pers)  eller 7 sultne piger :)

Mandelmarengsbund:
Lidt smeltet smør samt hvedemel til formen
150 g flormelis
150 g mandler
 1 tsk bagepulver
4 æggehvider

Hvid chokoladeparfait:
100 g hvid chokolade
1 vanilje stang
50 g sukker
4 pasteuriserede æggeblommer (2 bægre)
2 dl piskefløde
1 dl cremefraiche 38 %

Pynt: 
Danske sommerbær + flormelis

Tænd ovnen på 175 grader. Smør en springform på ca. 24 cm i diameter med smør og drys med mel.
Hak mandler meget fint i en blender eller foodprocessor. Bland mandler, flormelis og bagepulver.
Pisk æggehviderne helt stive i en anden skål og vend dem med mandelblandingen. Hæld dejen over i springformen, bag den i ovnen i ca. 25 min. Lad den køle helt af, imens du tilbereder parfaiten.

Chokoladen hakkes og smeltes over vandbad. Flæk vaniliestangen og skrab kornene ud. Pisk sukker med æggeblommer og vaniljekorn til en æggesnaps. Pisk den smeltede chokolade i æggemassen.
Pisk fløden stiv. Tilsæt cremefraiche og pisk videre indtil massen er tyk.
Vend forsigtigt flødefraichen med chokolademassen til en ensartet creme.
Fordel iscremen på toppen af den afkølede mandelmarengsbund(som stadig er i springformen)
Dæk kagen med husholdningsfilm og stil den i fryseren mindst 3 timer.
Tag den ud af fryseren, når den skal serveres og pynt med friske sommerbær. Drys med et tyndt lag sigtet flormelis.

 


4 kommentarer:

  1. Hvor ser den bare lækker ud. Lige i øjeblikket er der vist ikke chance for at den smelter alt for hurtigt ;-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Prinsesse Suh :)
      Den var også rigtig god, men som sagt den smelter virkelig hurtig. Du kan også se på billedet, at den så småt er ved at smelte og jeg havde LIGE taget den ud af fryseren. Tror jeg vil prøve at smide et par husblas i næste gang :)

      Slet
  2. Mums hvor ser den dog lækker ud, kan godt forstå at den blev guffet i sig med velbehag :)

    - Maj :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mai, ja den var et hit blandt de lækresultne sygeplejersker :)

      Slet