torsdag den 12. juli 2012

Manhatten-style cheesecake (Yndlings cheesecake)



Jeg var til endnu en fødselsdag i tirsdags. Det var en surprise en af slagsen og det var så fedt, at være med til at overraske fødselaren. Fra tidligere vidste jeg, at han er helt vild med denne cheesecake, så den skulle han da også overraskes med. Det er også min yndlings cheesecake og jeg har endnu ikke fundet opskriften på en cheesecake, som kan vippe denne her af pinden. Hvis ikke I har lavet den, så synes jeg I skal prøve. Den er TOP lækker :)


Jeg har tidligere skrevet om den, men den fortjener altså mere omtale. Jeg havde også lavet få ændringer fra sidst, så I får opskriften endnu engang.
Orginalen findes hos Newyorkerbyheart.

Cheesecake (Ca. 10 pers)
200 g digestive kiks, let knuste
75 g hvid chokolade, hakket
75 g mandler med skal
100 g smør, smeltet og afkølet lidt
400 g flødeost naturel eller mascarpone
4 ½ dl creme fraiche 38%
145 g sukker
2 æg
1 stang vanilje 
Hindbærsauce
250 g hindbær
1/4 dl vand
80 g sukker
½ stang vanilje
lidt citronsaft
1 spsk. maizena
1 spsk. varmt vand
Kom let knuste kiks og hele mandler i en foodprocessor og kør til kiksene er knuste, men mandlerne må gerne være lidt chunky. Hæld det i en skål. Tilsæt hakket chokolade og det smeltede smør, rør det sammen, så smørret er ligeligt fordelt i kikse-massen. Hæld blandingen i en let smurt springform og pres det godt sammen. Kom flødeost, 2 æg, 85 g sukker og korn af ½ stang vanilje ned i en skål og det blendes til det er en glat masse(jeg brugte stavblender).
Hæld det over kiksebunden og sæt i en forvarmet ovn ved 190 grader i ca. 20 minutter, eller til massen er lidt stivnet. Tag den ud af ovnen og lad den køle en anelse af. Lad ovnen være tændt. Bland creme fraiche med 60 g sukker og korn af ½ stang vanilje. Hæld det ud over kagen og stil den tilbage i ovnen i endnu 10 minutter. Lad kagen køle lidt af, inden den sættes i køleskab i ca. 6-8 timer eller natten over.

Hindbærsauce:
Kom hindbær i en gryde sammen med vand, vaniliekorn og den tomme ½ vaniljestang. Varm det langsomt op til det kommer i kog, tilsæt sukker, og lidt citronsaft. Lad det koge i ca. 5 minutter og smag til. Pisk maizena ud i det varme vand og kom det i hindbær under omrøring, lad det koge igennem ½-1 minut. Fisk den halve stang vanilje op og lad det så køle af. Når det er koldt, lægges det på den kolde cheesecake og så er den klar til servering.

Holdbarheden på denne cheesecake er ca. en uge,  men så længe plejer den nu aldrig at stå, inden den bliver spist op :)



5 kommentarer:

  1. Tak for opskrift Joy! :) Og tak for sidst.

    Dejlig blog!

    Mvh Denise

    SvarSlet
  2. Tak skal du have, Denise :) Godt at du kan bruge opskriften. Det var super hyggeligt sidst...nu er der ikke længe til en store fest :)

    SvarSlet
  3. Glæder mig til at få den helt fantastiske smagsoplevelse - igen - på søndag. Og endnu engang mange tak for hjælpen... Mums mums

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den slår aldrig fejl denne skønne kage. Er glad for jeg kan hjælpe :)

      Slet
  4. Må det godt være frosne hindbær?

    SvarSlet