torsdag den 1. december 2011

Mmmmm cheesecake

Hvis du nu står og mangler en dejlig kage til kaffen, så kommer der et godt bud her.
Jeg faldt over denne opskrift hos Newyorkerbyheart og det er jeg virkelig glad for.
Den smager helt fantastisk, forholdsvis nem og lave og så kan den med fordel laves en til to dage i forvejen.....

Kiksebunden presses ned i springform...
Den færdigbagte mascarponelag...
Jeg gav den lidt ekstra tid, derfor er den lidt brun. Dette lag behøver ikke tage farve..

Derefter tilføjes cremefraiche lag og det bages igen. Kages stilles nu på køl i min 8 timer...

Jordbærsaucen tilberedes og afkøles...
Den afkølede jordbærsauce fordeles på den kolde cheesecake...mmmm!
Jeg lavede kagen i forbindelse med et arrangement med mine kollegaer og de var også rigtig begejstret for kagen. Den skal jeg helt sikkert lave igen...og igen og igen.....
Der er både mandler og hvid chokolade i bunden og det synes jeg giver lidt ekstra end hvis det bare var en almindelig kiksebund. Opskriften, som jeg lavede den, kommer her: 

Manhattan-style strawberry cheesecake (1 springform, 6-10 pers)

200 g digestivekiks (let knuste)
75 g hvid chokolade (hakket)
75 g mandler med skal
100 g smør, smeltet og let afkølet
400 g mascarpone (eller fløde ost naturel)
4 1/2 dl cremefraiche 38 %
145 g rørsukker
2 æg
1 stang vanilie

Jordbærsauce:
250 g jordbær
1/4 dl vand
75 g sukker
1 spsk Maizena
1 spsk varmt vand
1/2 stang vanilie

Kom let knuste kiks og mandler i foodprocesser  og kør til kiksene er knuste men mandlerne må gerne være lidt chunky. Hæld det i en skål og tilsæt hvid chokolade og smør og rør sammen til smørret er ligeligt fordelt i kiksemassen.  Hæld blandingen i en smurt springform og pres det godt sammen. Kom mascarpone, 85 g sukker, 2 æg og korn af en 1/2 vaniliestang i en blender og kør det til det er en glat masse. Hæld det ud over kiksebunden og bag det i en forvarmet ovn ved 190 grader i ca. 20 min. Massen bliver ikke helt fast ved bagning. Det kommer først når den er på køl. Kagen tages ud af ovnen og afkøles en smule. Lad ovnen være tændt. Bland cremefraiche med 60 g sukker og korn af en 1/2 vaniliestang. Hæld det ud over kagen og bag den igen i ca. 10 min. Lad kagen køle af inden den sættes i køleskabet ca. 6-8 timer eller med fordel natten over.

Jordbærsauce
Kom jordbærrene i en gryde sammen med vand, vaniliekorn og den tomme vaniliestang. Varm det langsomt op til det kommer i kog. Tilsæt ca. 75 g sukker, lad det koge i ca. 5 min og smag til. Pisk maizena ud i det varme vand og kom det i jordbærrene under omrøring og lad det koge i ca. 1 min.
Fisk den halve vaniliestang op og lad jordbærsauce køle af.
Når det er koldt, fordeles det udover den kolde cheesecake og den er klar til servering :-)

P.s. Jeg har lavet meget få rettelser men du kan finde den orginale opskrift her.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar